In memory of late botanists of the Herbarium Ministerii Iranici Agriculturae “IRAN”

Document Type : Research Paper

Author

Emeritus Prof., Iranian Research Institute of Plant Protection, Agricultural Research Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran (djafarershad@gmail.com)

Abstract

####

Keywords


Article Title [Persian]

به یاد پیشکسوتان هرباریوم وزارت جهاد کشاورزی "ایران"

Author [Persian]

  • جعفر ارشاد
استاد پژوهش بازنشسته، مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران djafarershad@gmail.com
Abstract [Persian]

هرباریوم وزارت جهاد کشاورزی "ایران"، در بدو تاسیس (1324) فقط بنیانگذار خود (دکتر اسفندیار اسفندیاری) را به عنوان کادر داشت. دیری نپایید که در همان سال مهندس عین‌اله شاهسون بهبودی به او پیوست. در سال 1326 دکتر قوام‌الدین شریف و در سال 1327 دکتر علی منوچهری کاشانی هم به آنان پیوستند. از آن زمان تا به امروز، 64 نفر (مجموع پرسنل پژوهشی و پشتیبانی) در این هرباریوم فعالیت داشته‌اند که از آن میان، گروهی از ابتدای خدمت تا زمان بازنشستگی جزو کادر هرباریوم بودند و گروهی دیگر بخشی از سال‌های خدمت خود را در هرباریوم گذراندند. افراد گروه دوم یا از واحدهای دیگر به کادر هرباریوم پیوستند و یا به دلایلی از کادر هرباریوم جدا شدند. هرباریوم "ایران" تا زمانی که به عنوان واحدی از مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور بود، فقط پرسنل پژوهشی داشت. از سال 1345 که این هرباریوم در قالب بخش (طبقه‌بندی گیاهان) در آمد تا زمانی که در طبقه دوم و سوم ساختمان مرکزی (ساختمان دکتر شریف) واقع در محوطه پنج هکتاری مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور مستقر بود، علاوه بر کادر پژوهشی فقط از تکنسین‌ها به عنوان کادر پشتیبانی بهره می‌گرفت ولی از زمان انتقال بخش تحقیقات رستنی‌ها و به تبع آن هرباریوم "ایران" به محل فعلی (طبقه سوم ساختمان موزه واقع در محوطه 15 هکتاری مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور)، به کادر پشتیبانی، پرسنل دیگری از قبیل کتابدار، منشی، رسام و غیره نیز اضافه گردید.

Keywords [Persian]

  • ندارد
ندارد